The Age of Disruption

liam

Onlangs zaten er 15 vakbonden uit 11 landen in Brussel bij elkaar. Ze zijn bezig met een strijdplan bedenken tegen een startup die de wereldwijde taxibranche van het ene op het andere moment volledig op zijn kop heeft gezet. 

Het idee van Uber was simpel. Door taxichauffeurs middels een app rechtstreeks in contact te brengen met reizigers, werd het bestellen van een taxi wel heel eenvoudig. De taxicentrale was in één klap overbodig en ook particulieren gingen zich in de taximarkt mengen. ‘Oneerlijke concurrentie!’, schreeuwt de branche. In Nederland gaf rechter de branche gelijk en ook in andere landen lopen rechtszaken. Ten aanzien van het controversiële product Uberpop hebben ze misschien een punt: particuliere chauffeurs hebben geen vergunning. Aan de andere kant heeft ook Uber een punt dat het helemaal geen vervoersbedrijf is. Ze bouwen een community van chauffeurs en reizigers. Waarom zouden zij Überhaupt een rijbewijs hoeven te hebben?

Het is al lang geen voorbode meer van het tijdsgewricht waarin we zijn beland. Natuurlijk heeft de taxibranche gewoon liggen slapen. Ze hadden al lang zelf met een platform moeten komen. Maar blijkbaar was het binnen streng afgebakende koninkrijkjes lastig iets dergelijks te organiseren. Er was een buitenstaander nodig om van de grond te krijgen waar de reiziger al jaren op zat te wachten. Overigens gaat dat Europese platform vanuit de branche zelf er dan toch komen. Maar wellicht is het met de komst van deelplatformen als Snapcar (een auto lenen) en Blablacar (met iemand meerijden) wel mosterd na de maaltijd.

De maakindustrie is niet immuun voor vergelijkbare Übernames door nieuwkomers. En wie struisvogelt staat morgen in zijn hemd. Waarom? In de vorige Vision & Robotics had ik het in het artikel over ‘het robothuis’ al even over SMAC. Het staat voor Social, Mobile, Analytics en Cloud. Uiteraard mogen in deze context termen als crowdfunding, 3dp, robotics en smart products niet ontbreken. Deze turbulente soep van trendy ingrediënten is een potente voedingsbodem voor disruptieve startups. We zullen er nog veel zien. Hun verschijningsvorm is divers. Maar een aantal dingen hebben ze gemeen. Zo zijn ze klein en wendbaar. Toch krijgen ze snel grote dingen van de grond. Ze maken efficiënt gebruik van de krachtige ‘open source’ middelen die voorhanden zijn. En binnen hun community is snel de juiste expertise gevonden. Aansluiting bij de gebruiker en de time to market van hun producten is ongekend. Wie de ‘Ubers’ van de maakindustrie worden? De nabije toekomst zal het leren.

Liam van Koert