Made in China

liam

En toen kreeg ik via LinkedIn weer een uitnodiging in de bus voor de China Intelligent Equipment Industry Exposition in Shenzhen. En wederom is eind juli, buiten het feit dat op en neer vliegen naar China ook geld kost, net geen handige periode. Maar op de website ben je zo. En dan blijkt het met 50.000 m2 en meer dan 1.000 exposanten op het gebied van robotica, 3D-printen en halfgeleidertechnologie toch een aardig beursje. Formaat Automatica zeg maar. Maar ja, dan met inferieure spullen, zij het lekker goedkoop.

Nee wat dat betreft kan je beter naar de Hannover Messe. Daar waren 5.000 exposanten en zag je het echt indrukwekkende spul. Een computer met een processor die 100 teraflops doet, gekoppeld aan 100 pentabytes opslag die de informatie met 400 gigabytes per seconde verstouwt. De computer is gemaakt door…wacht eens…oh, Huawei. Zijn die niet van die inferieure mobieltjes? Blijkt Huawei ineens een bedrijf van 175.000 werknemers te zijn waarvan er 45% in R&D werken. Misschien is het dan ook ineens niet zo verwonderlijk dat de Sunway TaihuLight onlangs werd uitgeroepen als ’s-wereld snelste supercomputer. Het indrukwekkende apparaat is met 93 petaflops gebouwd met ‘domestic’ Chinese technologie: 41.000 chips met elk 260 kernen, waarmee het totaal op 10,65 miljoen kernen komt. Naast 3 keer sneller dan Tianhe-2 (overigens ook Chinees), is hij 20 keer sneller dan de snelste Amerikaan. Saillant detail: de Amerikanen hebben de export van high performance processoren naar China verboden. Maar inmiddels mogen ze zich afvragen of ze ze niet beter kunnen importeren. Ook op het gebied van robots waren de Chinezen onlangs flink in het nieuws. En wel in verband met de overname van Kuka door Midea. Het leidde tot grote onrust bij de Duitsers. Fabrieken onder Duitse auspiciën neerzetten in China is één ding. Maar Chinezen die Duitsers de les lezen? Das gibt’s doch nicht?

De moraal van dit verhaal? China timmert hard aan de weg om van Made in China een hoogwaardig merk te maken dat niet alleen op prijs, maar ook op kwaliteit concurreert. Wij zullen in Europa hetzelfde moeten doen. Door samenwerken aan slimme automatisering. Uiteindelijk kan lokale productie het altijd van de zeecontainer winnen. Maar dan moeten we het elkaar wel gunnen in plaats van onnodige barrières op te werpen. Een Brexit, een Nexit of een Taxit, zoals ik de hernieuwd voorgestelde belasting op robots voor het gemak maar even noem. Ga deze zomer maar eens lekker met de auto Europa in. Geniet van het gemak waarmee je van de ene cultuur in de ander valt. Geen enkel ander continent biedt om de 100 kilometer zoveel diversiteit. Maar neem wel genoeg water mee. Voor het eerst sinds jaren is de grens misschien dicht. En van 24 uur stil staan in 40 graden krijg je dorst.