Het I-o-T, maar dan concreet voor u

Foto van Rooij

Nog niet zo lang geleden een korte interactie met een klant, een kleine zelfstandige freezer/draaier. Hoe fantastisch de huidige techniek allemaal wel niet is. Robots die naast mensen kunnen werken en die ‘je kunnen voelen’. Geweldig. ‘De robot gaat het allemaal zelf doen, we zijn niet meer nodig’. Op de vraag wat er bij hem concreet binnenkort geautomatiseerd zou gaan worden, was het antwoord heel typisch: ‘nah, is bij mij niet zo nodig, een nieuwe draaibank, daar heb ik wat aan’. Waarom is zijn antwoord zo typisch? Veel mensen horen van alles over kunstmatige intelligentie, zelfrijdende auto’s en I-o-T, maar de meesten hebben geen idee wat het concreet voor ze betekent. Laten we het eens concreet doorlopen voor zo’n klein bedrijf.

De situatie

Klanten komen naar hem toe, omdat het zo’n lekker flexibel bedrijf is, waar je last-minute nog even wat spoed dingen kunt bestellen en als het net even wat anders moet, is dat geen probleem. Het liefste heeft hij wat grotere orders, want dat geeft wat meer zekerheid, maar de realiteit is toch veel korte runs. Dit betekent dat hij veel tijd per dag kwijt is aan afstellen, instellen en controleren. De zogenaamde spindeltijd, de tijd dat de machine daadwerkelijk aan het frezen of draaien is, is erg beperkt, terwijl dat wel de bron van inkomsten is. De spindeltijd moet omhoog om het financieel beter te krijgen. Een uur extra per dag zou al heel veel betekenen. Dus, grotere orders binnenhalen? Dan kan de machine langer doorlopen, met minder afstellingen. Maar grote orders zijn er niet. Zijn clientèle wil juist korte ‘even vlug’ dingen bij hem kwijt. Mannetje erbij? Met extra mankracht kan er meer gedaan worden, maar personeel is niet zo handig voor een klein bedrijf, wat als het straks slechter gaat? En aan welke machine gaat die man dan werken? Dan toch maar een extra machine. Kunnen we meer produceren en als we even geen werk hebben, zetten we die gewoon uit. Da’s toch het beste. Een machine belader? Neuh, dure dingen die we financieel niet kunnen verantwoorden en beperkt in wat ze kunnen. Je bent veel tijd kwijt aan het afstellen en vaak kan maar slechts 1 kant bewerkt worden, vol automatisch.

De I-o-T gedachte

Het I-o-T zou voor deze ondernemer het volgende scenario mogelijk kunnen maken. Hij heeft een online website waarop zijn klanten inloggen en hun werktekeningen kunnen uploaden, tezamen met extra gegevens, zoals aantal stuks, materiaalkeuze, etc. De bestelling wordt automatisch als ontvangen aangemerkt. De volgende ochtend komt de ondernemer zijn bedrijf binnen, gewoon om half negen. Hij bekijkt zijn e-mail en ziet de  binnengekomen bestellingen. Deze rangschikt hij in de vorm van een ‘to-dolijst’ en verzamelt alle benodigde materialen. Hij zorgt dat deze gezaagd/gesneden worden en legt de boel klaar. De klant krijgt een e-mail dat de gevraagde opdracht is ingepland en klaar voor productie is. De ondernemer verzamelt de producten die de nacht ervoor geproduceerd zijn, verpakt ze en laat een vervoerder komen die ze ophaalt voor afleveren. De klant wordt wederom via e-mail op de hoogte gebracht. De klaargemaakte materialen worden verdeeld over de machines, vanuit de centrale ‘to-docomputerlijst’ worden de benodigde CNC programma’s geladen en aan het eind van de dag wordt er automatisch geproduceerd. De ondernemer doet om vijf uur het licht uit. Bij het avondeten logt hij nog even in om te zien of alles nog draait, een ritueel dat hij voor het slapen gaan nog eens herhaalt. De foto’s die het Vision Quality systeem heeft gemaakt, zien er goed uit. De klant zal het digitale rapport weer mooi vinden. Welterusten, morgen een nieuwe dag.

Ing. M.J.M. van Rooij, van Rooij Electronics Design & Software Engineering

Dossiers