Communicerend vat

liam

Kennis is macht. Ik heb er al teveel woorden aan vuilgemaakt in mijn vorige column. Toch is er een hele school die van mening is dat het met die kennis allemaal wel losloopt. ‘Het gaat er niet om wat je weet, maar wie je kent’, hoor ik hen zachtjes fluisteren. 

Laat me beginnen te zeggen dat ik het met de fluisteraars eens ben. Natuurlijk kan je onmogelijk alles zelf weten en is er altijd wel iemand die je kan helpen. Het is dus belangrijk te weten wat je zelf niet weet (is overigens kennis) en te weten wie de gaten voor je kan invullen (wederom kennis).

Het gedachte-experiment doortrekkend moet ik altijd denken aan Kevin Bacon - een acteur - die ik op één van mijn persreizen tegen het lijf liep. Hij verzekerde me dat ik in zeven stappen iedereen ter wereld kon bereiken. ‘The world is your oyster’, zogezegd. Want hoewel iemand niet direct in jouw netwerk hoeft te zitten, kent iemand uit jouw netwerk altijd wel weer iemand die iemand anders kent. Zijn mening: in slechts zeven stappen ben je verbonden met iedereen in de wereld. Uiteraard was een verbonden wereld zijn boodschap, maar ik kon het niet laten het te plaatsen in een perspectief van persoonlijk gewin (in hoeverre een verbonden wereld dat niet is).

Ik deed een gedachte-experiment. Hoe snel ben ik bij iemand als… Obama? Van een The Text Factory-collega weet ik dat hij oud-minister van Buitenlandse Zaken Verhagen kent. Niet goed, maar ze zeggen hallo in de supermarkt. Dat is één. De rest is gokken. Maar in vier stappen naar Obama lijkt me niet onredelijk. Lastiger wordt het natuurlijk naar die ene jongen of dat ene meisje in de ‘slums’ in India. Maar goed. Misschien kom ik door de ‘Verhagen’-connectie ook wel snel in India en laten we eerlijk zijn; acht stapjes zou ook nog best indrukwekkend zijn.

Terug naar het belang van ‘wie je kent’. In onze business is je netwerk ontzettend belangrijk. Dat geldt voor ons als technisch journalist, maar net zo zeer voor u als industrieel automatiseerder. Maar dit netwerk is natuurlijk één op één gekoppeld aan eigen kennis. Een kapper kent relatief veel shampoo vertegenwoordigers, ik ken er - ondanks een behoorlijke bos haar - niet één. Hetzelfde geldt voor de groenteman op de markt, de monteur van de autogarage of de raketgeleerde van NASA. Zijn netwerk bestaat uit peers, aangevuld met ‘toevallige’ (helemaal in de politiek kan men toevallig soms tussen aanhalingstekens zetten) verbanden door familie- en vriendenkring. Het gaat om peers, stakeholders, of elk ander chique Engels woord dat u aan de relatie zou willen koppelen.

De conclusie is simpel. Natuurlijk is wie je kent belangrijk. Maar dit is een rechtstreekse afgeleide van eigen kennis. Ervan uitgaande dat tegenwoordig niemand vanaf een eiland opereert, en voor het gemak ‘wie je kent’ even niet tot ‘de deelverzameling ‘kennis’ wordt gerekend, werken kennis en netwerk als communicerende vaten.

En laat communiceren nou net iets zijn waar vakjournalisten goed in zijn. In mijn voorige column hield ik een preek voor eigen parochie. Voor het omzetten van informatie in kennis is vakkennis nodig. Hier komt preek nummer twee: realiseert u zich welke rol zij vervullen in de communicatie tussen de vaten?

Liam van Koert